Een factuur corrigeren – zo gedaan met fENNA

Een factuur corrigeren lijkt soms lastig, maar is het niet. In dit artikel zie je uit op welke manieren je een correctie kunt uitvoeren, in welke situatie.

Concept factuur corrigeren

Als de factuur nog niet is verzonden, is het eenvoudig. Je klikt in het factuuroverzicht op de concept- factuur, en het factuurscherm wordt geopend, waar je de factuur kunt aanpassen en verzenden. Je corrigeert het concept door in het factuuroverzicht op de regel te klikken.

Verstuurde factuur corrigeren

Een verstuurde factuur is definitief gemaakt, en verwerkt in de boekhouding. Hetzelfde geldt voor een factuur die definitief gemaakt is en gedownload. Maar, zolang de factuur nog geen onderdeel is geweest van een btw-aangifte, is het mogelijk om ook de verstuurde factuur aan te passen. Dit kan door in het factuuroverzicht op het potloodje te klikken. Je bewerkt vervolgens de factuur, en verzendt opnieuw. fENNA maakt de voorgaande boekingen ongedaan , en boekt de waarden van de nieuwe factuur er voor in de plaats. Door in het factuuroverzicht op het potloodje te klikken kun je een verstuurde factuur corrigeren. Deze werkwijze leidt tot het ontstaan van twee verschillende facturen (PDF-documenten) met hetzelfde nummer. Daarom bevelen we die niet aan.

Factuur annuleren om te corrigeren

Een verstuurde factuur kun je ook annuleren. Je klikt hiervoor in het overzichtsscherm op het vuilnisbakje. De factuur wordt niet weggegooid – dat mag niet zomaar – maar geannuleerd. Om een factuur te annuleren klik je op het vuilnisbakje in het factuuroverzicht. De factuur wordt niet verijderd, maar verrekend met een creditfactuur. Daarna corrigeer je de factuur en stuur je die als nieuwe.   Als je een factuur annuleert, maakt fENNA een creditfactuur aan voor hetzelfde bedrag, en verrekent die direct met de oorspronkelijke. In de boekhouding is alles direct afgewerkt. Je verstuurt de annuleringsfactuur om aan je klant te laten weten dat de oorspronkelijke niet betaald hoeft te worden.Annuleer je een factuur, om een factuur te corrigeren, dan krijgt je klant dus twee nieuwe facturen. Één annuleringsfactuur (de credit factuur van de oorspronkelijke) en één gecorrigeerde factuur. Hoewel dit omslachtig klinkt, is het de eenvoudigste manier om de correctie af te handelen. dit komt omdat de oorspronkelijke, en de credit factuur direct zijn verrekend, en er maar één openstaande factuur overblijft.

Factuur verwijderen en dan corrigeren

Als het nodig is, kun je de laatst verstuurde factuur worden ook weggooien, en de factuur corrigeren door hem opnieuw te maken. Als je op het vuilnisbakje klikt, krijg je deze optie. fENNA maakt de boekingen ongedaan , en verwijdert het document . Om de nummerreeks compleet te houden (dit is een vereiste van de belastingdienst) kan dit alleen met alleen de laatste factuur gebeuren. Ook deze werkwijze leidt tot het ontstaan van twee facturen met hetzelfde nummer. We bevelen we die dus ook niet aan.

Een credit factuur als correctie

Je kunt een factuur tenslotte corrigeren door een credit factuur te sturen voor het gedeelte dat teruggenomen wordt. Een credit factuur is een factuur waarmee je bevestigt dat de ontvanger geld tegoed heeft , in plaats van dat hij geld moet betalen. Het is doorgaans een correctie op een eerdere factuur. Je maakt in fENNA een credit factuur op dezelfde manier als een gewone factuur, maar brengt een negatief bedrag in rekening. Dit doe je door een negatieve prijs te berekenen, of door een negatief aantal in rekening te brengen. Bijvoorbeeld als een gedeelte van de oorspronkelijke hoeveelheid van de bestelling retour komt. De eenvoudigste manier om er een te maken is om de oorspronkelijke factuur te kopiëren, en in de factuurregels de prijs of hoeveelheden aan te passen. Om een creditfactuur te maken voor het te corrigeren gedeelte van het bedrag is het eenvoudig om een kopie te maken van de oorspronkelijke, en de aantallen of bedragen aan te passen. De credit factuur moet later handmatig verrekend worden met de oorspronkelijke factuur. Je leest in het artikel Een factuur verrekenen, hoe je dat doet.

Btw terug ontvangen? Leuk! Maar die betaling?

Btw terug ontvangen – verwerken van de betaling

Als je Btw terug hebt ontvangen, is dat mooi meegenomen. Je hebt een grote aanschaf gedaan, maar daar nog geen verkoop tegenover staan. Het komt dan vaak goed uit om de Btw terug te krijgen. Een paar weken na de aangifte zal bij het inlezen van de bankafschriften de betaling binnenkomen. Maar als je die gaat verwerken,  zie je de bijbehorende aangifte niet meteen aan de rechterkant staan. Dat komt omdat fENNA voor het gemak bij ontvangsten de facturen toont (waar je normaal gesproken geld voor ontvangt). De Btw aangifte is in fENNA een “inkoop” (normaal gesproken een uitgave). Als je Btw terug krijgt heeft de inkoop een negatief bedrag. Door aan de rechterkant op “Onbetaalde inkopen” te klikken, wordt de Btw aangifte getoond (herkenbaar aan de omschrijving “BTW:….”). Je kunt die eenvoudig met de betaling verrekenen door hem erop te slepen. de Btw aangifte bevindt zich onder de "Openstaande inkopen"

Waarom werkt dat nu zo?

fENNA verwerkt de Btw aangifte als een inkoop om de betaalstatus van de aangifte bij te houden, als een inkoop. Het aangegeven bedrag blijft in fENNA als “te betalen Btw” staan, totdat de betaling is verwerkt. Andere pakketten gaan er voor het gemak vanuit dat je, als je (administratiekantoor) de Btw aangegeven hebt, je ook direct betaalt. Dat is een goed idee, maar niet altijd waar. Door de aanpak van fENNA kun je in het Dashboard altijd precies zien hoeveel Btw je nog moet betalen, ongeacht of er al een aangifte is gedaan of niet. Of, zoals in dit geval, hoeveel je nog terug krijgt. Dit helpt je om ervoor te zorgen dat je voldoende geld hebt om de Btw op tijd te betalen. Dat scheelt weer boetes en gedoe. Als je nieuwsgierig bent kun je op we website van de Belastingdienst zien wat de ze doet bij te laat betalen (link).

Betalingen ongedaan maken of corrigeren

Betalingen overzicht

Stel, je hebt een betaling verkeerd verwerkt, en je wil die corrigeren. De snelste manier is dan om in het betalingenoverzicht de verwerking te annuleren, en opnieuw te verwerken. Ga daarvoor eerst naar het betalingen-scherm, vanuit het menu. Kies in dat scherm voor “betalingen overzicht”.                         In het betalingen overzicht zoek je de betaling op die je wilt corrigeren. Klik bij die betaling op de vuilnisbak om de verwerking te annuleren. Als de betaling is gebruikt
  1. om een factuur te betalen wordt de factuurbetaling ongedaan gemaakt.
  2. om een inkoop te betalen wordt die betaling ongedaan gemaakt én de inkoop geannuleerd (tenzij de inkoop in delen is betaald).
  3. voor iets anders (bijvoorbeeld privé-opname of loonbetaling) wordt dat ongedaan gemaakt.
De betaling is nu weer toegewezen aan “te verwerken betaling”. Door nogmaals op de regel te klikken opent het verwerkingsscherm, en kan de betaling opnieuw worden verwerkt.  

Factuurbetaling ongedaan maken

Soms vergis je je bij het verwerken van een betaling, en heb je een verkeerde factuur of inkoop toegewezen. Kan gebeuren. Maar dat wil je wél terugdraaien. Voor facturen ga je hiervoor naar het klantoverzicht: eerst open je het facturen-scherm, en aan de linkerkant staat onderaan het lijstje met status-filters: “klantoverzicht”. Als je hierop klikt, worden de gefactureerde klanten getoond, met per klant het bedrag dat in rekening is gebracht, én het bedrag dat is betaald. Klap de regel van de klant uit, van de factuur die per ongeluk is “betaald”. Er staat per factuur één regel per factuur, met de status, het factuurnummer de factuurdatum en het factuurbedrag. Zoek daar de factuur waar het om gaat. Voor iedere factuur worden de betalingen getoond waarmee is voldaan, met de betaaldatum. Er staat een vuilnisbakje achter. Door op de vuilnisbak te klikken wordt:
  1. De betaling weer teruggezet naar “Te verrekenen bedragen”, en komt deze terug in het betalingenscherm.
  2. De factuur wordt teruggezet op “open”, of “gedeeltelijk betaald”, afhankelijk van de situatie.
Voor inkopen ga je naar het leveranciers-overzicht op dezelfde plaats, en werkt alles hetzelfde, maar dan voor inkoopfacturen en hun betalingen.