Betalingen via Mollie

Als je Mollie gebruikt als betaaldienst, krijg je één keer in de zoveel tijd een bedrag op je rekening gestort. Dat is de omzet die gemaakt is, met aftrek van de provisie die Mollie rekent. Om te weten wàt er precies is betaald, zul je het MT-940 bestand van Mollie moeten inlezen. Klik hier voor meer info. In fENNA maak je dan een “bankrekening” aan voor Mollie, met IBAN NL30 ABNA 0524 5909 58. Je ziet hier hoe je dat ook weer doet. fENNA beschouwt de Mollie-rekening dan als een eigen rekening.  Daarom verwerkt ze betalingen vanuit deze rekening aan je ‘normale’ bankrekening als verstuurde betalingen die onderweg zijn: kruisposten. Je hoeft hier niets voor te doen. Als je Mollie inleest als MT-940, moeten hun betalingen aan je ‘gewone’ rekening ook als kruisposten worden verwerkt. Zo blijf je over met de gedetailleerde betalingen van Mollie, alsof het zo op je eigen rekening is gestort. Helaas gebruiken ze niet hetzelfde rekeningnummer dat je eerder heeft aangemaakt, en dus werkt fENNA niet vanzelf deze betalingen weg. Maar door een verwerkingsregel te maken (hoe? zo!) kun je hetzelfde bewerkstelligen. Maak de regel aan als hieronder: Eventuele verschillen (ontvangst van Mollie is wel verwerkt, maar het bestand met de verstuurde betaling nog niet) zijn zichtbaar in de “Kruisposten” rekening op de balans. Zo klopt het altijd.

Aanbetaling of borg betaald

Aanbetalingen zijn nog geen inkopen. Het geld is uit je portemonnee verdwenen, maar het is nog wel van jou. Daarom wordt het verwerkt als een tegoed, dat je later weer kan ‘afstrepen’ tegen de (eind)factuur van de inkoop. Geef de betaling de bestemming: “Waarborgsom of aanbetaling, betaald”. Het is (nog) geen inkoop, dus we kiezen geen BTW percentage, maar “Geen inkoop”: aanbetaling of borg betaald verwerken in je boekhouding De aanbetaling blijft zichtbaar in de lijst met te verwerken betalingen, totdat die echt is verwerkt (of teruggestort). Je kunt hem verrekenen met de latere inkoop, als je die factuur hebt ontvangen. aanbetaling of borg verrekenen in je administratie Als de aanbetaling is teruggestort, krijg je een nieuwe betaling in de lijst met te verwerken betalingen. Je hebt er dus twee nu, maar de annuleren elkaar. Als je het goed bekijkt was de oorspronkelijke betaling geen aanbetaling, want er is geen inkoop op gevolgd. Verander daarom van de oorspronkelijke betaling én van de terugstorting de bestemming in “kruisposten” (had eerder de bestemming “Waarborgsom ….” gekregen), zodat ze verdwijnen uit de lijst me te verwerken betalingen, en tegen elkaar wegvallen. Klaar is kees. De betaling en terugstorting van een borgstelling kun je op dezelfde manier verwerken.  

Inlezen bankafschriften

Het inlezen van betalingen gaat snel en eenvoudig, met MT940 bestanden van je bank. Let op dat je een MT-940 “Structured” bestand gebruikt. Als je bij ING bankiert, en je hebt geen zakelijke rekening, kun je een csv-bestand inlezen (je kunt dan geen MT940-bestand maken). Je kiest via het snel-menu (de grote “plus” linksboven) “Nieuwe > Bankafschriften”, om in het scherm te komen voor het inlezen van de bankafschriften. Daar kies je eerst het bestand om in te lezen, en vervolgens klik je op de knop “Importeer bankafschrift”. nieuw bankafschrift inlezen in fENNA fENNA controleert of het bankafschrift aansluit met de eerder geïmporteerde gegevens:
  1. Het is niet mogelijk om een “gat” te laten ontstaan, door één of meerdere dagen ‘over te slaan’ in de import. Hierdoor blijft je administratie op orde.
  2. Het importeren van dezelfde betalingen is mogelijk, en fENNA slaat de eerder verwerkte betalingen over, om dubbeltelling te voorkomen.
Nadat je gegevens zijn geïmporteerd, kom je in het scherm dat je de te verwerken betalingen. Je ziet in dit filmpje hoe het werkt.

Met welke banken kan fENNA werken?

MT-940 (“structured”) bestanden van de volgende banken worden ondersteund:
  • ABN-AMRO bank
  • ASN-bank
  • ING bank (MT940 en .csv voor particuliere rekeningen)
  • Knab
  • Rabobank
  • Regiobank
  • SNS bank
  • Triodos bank
Staat jouw bank er niet bij? Laat het ons weten op support@fenna.nu. We kunnen het waarschijnlijk snel voor je regelen! met welke banken werkt fENNA